Reisverslag excursie Vopak

Met de bus naar de Koninklijke Vopak in Europoort op 3 september 2013

Met een volle bus vertrokken we vanaf de Slinge. Helaas misten 2 leden de bus, maar dat kwam mede doordat mijn nieuwe telefoon nog niet goed was ingesteld, waarvoor mijn excuses.

Vopak heeft het predicaat Koninklijk. Om dat er iedere keer voor te plaatsen, vind ik een beetje onleesbaar worden. In Europoort werden wij ontvangen door Jan Bert Schutrops, President Vopak Management Nederland BV (tevens voorzitter van onze Havenvereniging) en door Jos Steeman, directeur Vopak Terminal Europoort.

Jan Bert heette ons welkom en gaf uitleg over Vopak als internationaal concern en Vopak Nederland in het bijzonder. Wereldwijd zijn er 6.000 werknemers, waarvan in Nederland meer dan 1.000.
Vopak werkt met geautomatiseerde processen volgens 75 standaard operationele normen, over alle terminals in de wereld: 83 in 31 landen. Hierbij is veiligheid de eerste vereiste. Uiteraard voldoen alle Vopak terminals aan de ISPS-voorschriften (zie onder).
Vopak is ’s werelds grootste onafhankelijke dienstverlener in tankopslag, gespecialiseerd  in opslag en overslag van vloeibare chemicaliën, gassen en olieproducten.

De geschiedenis gaat terug tot 1616. Dus over 2 jaar is de viering van het 400-jarig bestaan. In 1616 is het bedrijf begonnen met de opslag van koffie, thee en specerijen, met o.a. de Nederlandse Oost-Indische Compagnie als klant. De eerste olie werd in 1860 in de VS geboord en niet veel later werd er olie in Nederland geïmporteerd. In die tijd gebeurde dat nog in kisten/houten vaten.
In 1999 is Vopak gevormd door de fusie tussen Pakhoed en van Ommeren. Nu is het de grootste onafhankelijke tankterminal operator ter wereld, met een wereldwijde opslagcapaciteit van 29,9 miljoen cbm, waarvan 9,8 cbm in Nederland.

Vopak hoort in Nederland – op de ranglijst van grootste bedrijven – bij de top 20, gemeten naar beurswaarde. Doordat het een speler is in de wereldwijde economie, is Vopak niet zozeer afhankelijk van wat er specifiek in Nederland gebeurt.
Een voorbeeld hiervan is stookolie uit Rusland. Deze wordt uit Rusland aangevoerd met kleinere schepen, hier opgeslagen en later met grote schepen vervoerd naar Singapore, de grootste bunkerhaven ter wereld. Vopak heeft dan ook steigers voor de grootste schepen.

Jos Steeman (President Koninklijke Vopak Latijns Amerika) geeft hierna uitleg over wat er vooral in Rotterdam gebeurt bij Vopak Europoort.
Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton behandeld op deze terminal, die de grootste is in zijn soort. Europoort beheert ook de olieterminal met de hoedendoos-tank in het Botlekgebied, de Laurenshaven terminal.

Er zijn meerdere terminals van Vopak, of deelneming door Vopak, in het Rijnmondgebied zoals Europoort, Laurenshaven, Botlek, MOT (Maasvlakte Olieterminal) Gate (LNG terminal) en Vlaardingen met vooral eetbare oliën. Daarnaast heeft Vopak in Nederland ook nog terminals in Eemshaven, Amsterdam (de grootste benzinehaven van Europa) en Vlissingen waar 2 jaar geleden een nieuwe terminal is geopend.
Op een vraag over viscositeit van de stookolie antwoordt Jos, dat de stookolie indien nodig verwarmd wordt, omdat stookolie enigszins stroperig is.

Vanuit Europoort zijn er diverse pijpleidingen o.a. naar Schiphol en de luchthavens van Brussel en Frankfurt. Gevraagd wordt of de pijpleidingen ook verwarmd kunnen worden, en of ze gedeeld worden met andere bedrijven. De pijpleidingen kunnen niet verwarmd worden. De pijpleidingen kunnen wel gedeeld worden met andere bedrijven. De pijpleidingen naar de luchthavens zijn de oude pijpleidingen.

In Europoort heeft Vopak 120 tanks met een inhoud van totaal 3,5 miljoen cbm. In die tanks wordt o.a. nafta, stookolie, gasolie, dieselolie en jetfuel opgeslagen.
Naar de Neckarhaven loopt een pijpleiding voor bevoorrading van binnenvaartschepen.
De Europoortterminal is door de grote opslagmogelijkheden en de goede infrastructuur een terminal die goed is voor de handelaren in de diverse goederen, en voor grote olie – en chemiebedrijven. Ook wordt gebruik gemaakt van strategische opslag. Deze wordt regelmatig gecontroleerd en na 3 of 4 jaar ververst.

Op de terminal wordt uitgebreid met het z.g. Midexproject. Hiervoor zijn 8 tanks van ieder 50.000 cbm in aanbouw voor de opslag van jetfuel. In tanks kunnen producten worden gemengd door middel van grote mixers.
De pijpleidingen kunnen o.a. worden gereinigd door zogenaamde ‘pigs’, grote rubberballen die door de leidingen worden gevoerd.
Er loopt over het terrein ongeveer 200 km pijpleiding (grote en kleine). In de grootste tank –  nr. 1045 – kan een Boeing 747 worden geparkeerd (volgens mij doen ze dat echt niet).
De langste steiger is pier 4. De zogeheten Vingerpier, die 650 meter lang is.
 
Veiligheid en calamiteiten
Vopak heeft speciale programma’s voor veiligheid, gezondheid en milieu. Eén maal per jaar wordt er wereldwijd een SHE-dag georganiseerd: Safety – Health – Environment.
Op de terminal zijn checkpoints  waar men zich moet verzamelen bij calamiteiten.
Het bedrijf is voortdurend bezig met opleiden, trainingen en onderzoek.
Het schoonmaken van de tanks gebeurt door externe bedrijven.
Voor blikseminslag zijn de tanks beveiligd met een ringwire systeem, en zijn er schuimleidingen aangebracht. De aanrijtijd van de brandweer is 4 minuten. Al is er is nog nooit een echte blikseminslag geweest.

De concurrentie neemt toe, vooral in een handelsknooppunt als Rotterdam.
Vopak heeft ook terminals in Indonesië, onder andere in Jakarta. De tanks zijn veilig voor aardbevingen. Ook in Eemshaven hebben ze geen problemen ervaren.

Hierna gingen we in de bus voor een rondleiding over de terminal onder leiding van Michel van Dijk (Internal Customer Operations bij Vopak Europoort).

Damp
Er is bijna geen productieverlies door de gesloten systemen, waar de dampen door worden opgevangen. Alleen wanneer ze niet retour kunnen, worden ze verbrand.
Bij binnenkomst van een schip worden de laadarmen verbonden met het schip. Het schip pompt zelf de producten naar de wal.
Bij het beladen van binnenvaartschepen kan damp worden opgevangen met mobiele combusterunits, die de wasem verwerkt, en stankoverlast wordt voorkomen.
Tijdens de rondleiding meerde een vlcc af. Wij konden dus goed zien hoe dat ging. Er is een diepgang van 21 meter.
Naast de tanks staan in de vloeistofdichte tankputten de pompplateaus met geautomatiseerde pijpleidingverbindingen voor de vloeistofoverdracht. Deze worden bestuurd vanuit de controlekamer.
Op de tanks liggen drijvende daken zodat er geen dampen in het milieu kunnen komen.
Voor een nog betere beveiliging en om gebruik te kunnen maken van lichtere drijvende daken zijn op veel tanks ook dômedaken aangebracht.

Koch
Op het terrein van Vopak Europoort is ook een middelgrote raffinaderij gevestigd van Koch Industries Inc. Hier een minder bekende naam, maar in de Verenigde Staten een zeer grote speler, die in Rotterdam lichte aardolieproducten produceert: 9000 vaten (1 vat is 159 liter) per dag. Zij hebben ook een flare voor het verbranden van dampen bij overdruk. Hiervoor moet men eerst toestemming vragen bij DCMR. De betonnen tanks bij de raffinaderij worden gebruikt voor de waterzuivering: 10.000 m3 per uur.
De tanks zijn gebouwd op terpen op een soort zandpalen; er is dus niet geheid.

Bij Vopak Europoort werken 230 werknemers. Voor onderhoud en projecten wordt veel werk door derden verricht.
Een gast merkte op dat ondanks de nieuwbouw en het vele onderhoud, het zo schoon was op de terminal. Dit werd uiteraard in dank aanvaard.
Er worden nog diverse vragen beantwoord, waaronder enkele zeer technische, die hier nauwelijks zijn weer te geven.

Ten slotte danken we heel hartelijk Jan Bert, Jos en Michel voor alle uitleg. En natuurlijk de drie dames van het restaurant, die ons ontvingen met heerlijke koffie.

De terugrit met de bus werd door Wim bekwaam uitgevoerd. Hij leidde ons niet alleen veilig over de terminal (was best knap, want het is geen camping) maar bracht ons ook weer langs de file (en die was knap lang op de A15), over de brug op tijd terug op de Slinge.

ISPS
Ik heb beloofd om nog even ISPS te noemen: International Ships and Ports Facility Security Codes. Dit zijn regels voor internationale beveiliging van schepen en havens opgesteld door IMO (International Maritime Organisation van de Verenigde Naties). Er zijn 3 niveaus.
De regels zijn voorgeschreven na de aanslagen op 9-11-2001 ter beveiliging tegen terroristische aanslagen. Elk bedrijf heeft daarvoor ook een eigen veiligheidsofficier.

Aad Korzilius

Onmisbaar: Online strategie

Heeft jouw bedrijf een leuke website, maar kan het allemaal net iets beter? Wellicht kan jij daarbij helpen. Want daar kan wat aan gedaan worden! Zo organiseert innovatiecentrum Syntens samen met contentbureau Tekstschrijvers.nl, internetbureau Redkiwi en online-marketingbureau Expand Online twaalf powerconsult bijeenkomsten, speciaal voor bedrijven uit de havensector die hun zichtbaarheid online willen vergroten.

In deze powerconsulten draait het om de vraag: hoe haal ik meer uit een website? Vier professionals beoordelen vanuit hun specifieke expertise de website en geven praktische verbetertips. Daarna komen ook de online strategie, het ontwerp van de website, de content en vindbaarheid op internet aan de orde. Het resultaat? Een indringende analyse in twee uur! Per powerconsult is er plaats voor vier bedrijven. Meer weten? Kijk op de website van Syntens.

Nieuwsbrief 3 – juli 2013

In deze editie kunt u lezen over de vele activiteiten van 2013: een terugblik naar naar mei en juni, en natuurlijk kijken we vooruit naar de mooie excursies die we vanaf september tegemoet kunnen zien.

Veel leesplezier en graag tot ziens bij één van de volgende activiteiten.

Download hier de PDF.

 

Bericht

Gisteren bereikte ons het verschrikkelijke nieuws dat één van de bemanningsleden van de Wylde Swan om het leven is gekomen. Het bestuur van Jong Havenvereniging leeft mee met de nabestaanden en met de crew van de Wylde Swan.

1e Harbour Run van start

Logo Harbourrun

 

Op zaterdag 19 oktober 2013 vindt met de Harbour Run een uniek hardloop evenement plaats in Rotterdam. Niet de zoveelste hardloopwedstrijd, maar een uitdagend parcours van 10 km dwars door de Rotterdamse Waalhaven met bijzondere en uitdagende obstakels. Nog nooit was de Rotterdamse haven zo dichtbij! Durf jij het aan?

Harbour Run

Start en finish vindt plaats bij het hoofdkantoor van de Broekman Group. Via de website, Facebook en Twitter blijf je op de hoogte van alle nieuwtjes, zoals terreinen die beschikbaar worden gesteld en nieuwe obstakels die ontwikkeld worden.

Vanuit Havenvereniging en Jong zullen zeker ook leden zich aanmelden.

Om de veiligheid te waarborgen is het aantal startbewijzen beperkt. Voor de goede doorstroom worden de deelnemers verdeeld over acht startseries. Alle startseries (Haven terminal 1 t/m 8) starten en finishen bij Broekman Group aan de Waalhaven Zuidzijde 21 (Port Number: 2235)

Bedrijventeams
Met collega’s de uitdaging aangaan? Dat kan! Bekijk hier alle informatie en neem contact op via info@harbourrun.nl wanneer jullie met een groep vanaf 10 personen willen deelnemen.

 

Oproep historisch havenmateriaal

Als lid van de Havenvereniging vraag ik uw aandacht voor het volgende.

RTV Rijnmond besteedt ruim aandacht aan het wel en wee in het Havenindustrieel complex. Ook wij zuchten  onder een toenemend bezuinigingsjuk en zijn daarom op zoek naar betaalbare alternatieven.

Een daarvan is het belichten van de historie van de Rotterdamse haven. Hiertoe is er wat materiaal beschikbaar bij het Gemeente-archief en ins ons eigen archief. Het is ons echter bekend, dat er veel materiaal bestaat uit het verleden dat  oor particuliere en/of commerciële filmers is gemaakt, denk aan bedrijfsfilms en -documentaires, instructiefilms etc., die wellicht rechtenvrij zijn te benutten. 

Mijn vraag aan u is: bent u bekend met het  bestaan van dergelijk materiaal en kunt u ons helpen daar de beschikking over te krijgen?

Neem dan contact op met Eric Wehrmeijer, algemeen directeur RTV Rijnmond.
E-mail eric.wehrmeijer@rijnmond.nl                

Alvast bedankt!

‘Ship recycling: werk aan de winkel’

Verslag van de Masterclass Extra

Dat er nog heel wat te verbeteren valt in de wereld van de ship recycling, was meteen duidelijk na het filmpje dat Arjen Uytendaal toonde. De directeur van Nederland Maritiem Land verzorgde op 20 juni, samen met Tom Peter Blankestijn van het bedrijf Sea2Cradle, de presentaties tijdens de Masterclass Extra. Helaas was de opkomst van dit event, waarvan de organisatie in handen lag van Jong Havenvereniging, het STC-NMU en de Havenvereniging Rotterdam, met zo’n dertig personen niet zo hoog als verwacht. Echter was de aanwezigheid van ex-Jakhals Sjoerd, als moderator, zeker een speciale bijkomstigheid.

De avond werd geopend door Erik Hietbrink, voorzitter van het College van Bestuur van de STC-Group. Hij vertelde de aanwezigen hoe de STC-Group in elkaar zit en dat er wereldwijd vestigingen actief zijn. Daarna gaf hij het presentatiestokje over aan Arjen Uytendaal, die vooral de markt van de ship recycling schetste. Uytendaal: ,,Eigenlijk kwam de recycling van schepen pas in 1998 op de agenda, vanwege een actie van Greenpeace in Rotterdam. Het moest milieuvriendelijker.’’ Inmiddels wordt zo’n 95 procent van een schip hergebruikt en valt de resterende zeven miljoen ton scrap steel wel mee, vertelt de directeur van Nederland Martitiem Land. ,,Maar met de bouw van steeds grotere schepen zal dit toenemen. 16 procent van de schepen wordt niet milieuvriendelijk gerecycled.’’

Het strand op
Dit hangt volgens Uytendaal samen met de grote verschillen in staalprijs in de wereld. Zo heeft China momenteel een goede staalprijs. Maar er zijn ook verschillende manieren om te recyclen. In Europa worden schepen vaak afgebroken in een droogdok. In China gebeurt dit aan de kade. In Turkije leggen ze een schip met de kop op een rots. In India kennen ze het principe van ‘beaching’, dus het schip op het strand varen. Deze manier was ook te zien in het filmpje dat Uytendaal toonde. Kranen zijn hierbij ver te zoeken en het transport gebeurt door de mens. Tot slot was er nog de optie om het schip op het strand achter te laten en de natuur zijn werk te laten doen.

Tom Peter Blankestijn gaf in zijn presentatie vooral praktijkvoorbeelden. Hierbij zette hij op een rijtje welke schadelijke stoffen er in een schip kunnen zitten en die bij verkeerde ontmanteling in de natuur terecht komen. Om dit te voorkomen moeten reders gefaseerd te werk gaan. Blankestijn: ,,Het begint met een zogenaamd ‘groen paspoort’, waarin alle schadelijke stoffen terug te vinden zijn. Daarna moet er een ship recycling plan worden gemaakt, de juiste werf worden gekozen en uiteindelijk moeten ze het hele plan monitoren.’’

Conventie
Volgens Blankestijn moet er wat gebeuren, om de wereld van de ship recycling te verbeteren. ,,Er liggen ook al wel concept verdragen, waarvan de conventie van Hong Kong (uit 2009, red.) de beste is. Maar dat wordt dan een compromis van 164 landen.’’ Ook Uytendaal had dit al aangekaart. ,,Vooral de reders in Noord-West Europa zijn bewuster bezig met op de juiste manier ontmantelen. Het is alleen lastig om regels op te stellen, want wat is ‘groen’ is en wat is veilig? Daar zijn veel verschillende meningen over en is het lastig voor landen om zich hierbij aan te sluiten. Daarnaast is het een voorwaarde dat de infrastructuur en het management systeem in een land op orde zijn. Tevens gaat een dergelijk project gepaard met standaarden en certificaten. Dit brengt uitdagingen voor scheepseigenaren met zich mee, want zij moeten weten welke schadelijke materialen in het schip zitten en dit al die jaren bijhouden.’’

Volgens hem is er al wel goed nieuws, want de Europese Unie (EU) is bezig aan een regulatie dat schepen onder de EU vlag, niet buiten de EU gesloopt mogen worden. Daarbij hoort een lijst van werven waar je als reder naartoe kan gaan als je het goed wilt doen. ,,Echter is de afweging altijd; geld of groen imago? Als een reder voor het geld kiest, is een schip zo omgevlagd. Desondanks is het een goede zaak dat er ontwikkelingen zijn.’’

Speciale actie NT dagen voor leden

Heb jij zin om geïnspireerd en uitgedaagd te worden? Ga dan naar de NT Dagen op 12 en 13 juni 2013 in de Maassilo in Rotterdam. Dit ‘congres’ wordt georganiseerd door Nieuwsblad Transport. Leden van Jong Havenvereniging kunnen deelnemen voor de speciale prijs van € 20,=.

Deelnemers kunnen zelf kiezen aan welke sessie zij meedoen. Er zijn er 16 in totaal, waaronder:

  • Schaalvergroting in de lijnvaart, met MSC, Loodswezen, APMT en EVO
  • Consequenties Maasvlakte 2 voor achterlandverbindingen (spoor/binnenvaart), met Port of Rotterdam, KNV en Contargo
  • Social media in Transport & Logistiek, met Jeroen Mirck

Check de brochure voor meer informatie, of kijk op www.ntdagen.nl.
De normale deelnameprijs bedraagt € 149,=. Met de speciale actiecode LIDJOHA maak je kenbaar dat je in aanmerking komt voor de actie.

Aandacht MMWD in media

Met de Mainport Meewerkdagen in zicht, heeft AD Rotterdams Dagblad afgelopen zaterdag 25 mei een interessant artikel gepubliceerd. Benieuwd? Lees hier het artikel.

Lustrumfeest geslaagd!

Met 90 procent kans op regen, drie dagen voor het feest van het jaar, ben je niet blij. Maar wat een genot dat het zaterdag 18 mei toch droog was! Het zonnetje liet zich niet echt zien, maar dat weerhield de gasten van het Lustrumfeest van Jong Havenvereniging niet van een mooi tochtje door de Rotterdamse haven te maken.

Aan het eind van de middag, rond 16.00 uur, stapten de eerste leden aan boord van tweemast topzeilschoener Wylde Swan. Zij lag aangemeerd om het hoekje bij de Veerhaven. Hoewel voor de dames de stijle loopplank een nautische uitdaging was, kwam iedereen met de hulp van de crew van de Wylde Swan aan boord. En toen kon het feest beginnen!

Een uur later, net voordat de trossen los gingen, heette kapitein-eigenaar Jurgens iedereen van harte welkom en vertelde over de geschiedenis van de Wylde Swan. Hierna was het aan de kapitein die ons vandaag rond zou varen, de taak om de veiligheidsprocedure uit te leggen. Die bleek kinderlijk eenvoudig: gewoon aan boord blijven, dat was het beste! Tot slot blikte voorzitter Gerrit terug op vijf jaar Jong Havenvereniging en wenste iedereen een mooi feest.

Met een vonkelwijntje in de hand kwamen we los van de Veerkade, waarna het eerste spektakel zich aandiende; het vertrek en het ‘straatje keren’ van de MS Rotterdam. De RPA 13 gaf deze middag geen spuitshow weg voor de cruisegangers, maar speciaal voor Jong Havenvereniging! Ook de roeiers van de KRVE trakteerden ons op een mooie uitdaging; een stukje mee met een tender, voor wie durfde. Terwijl er nog een paar zeilen werden gehesen, maakten we een mooie tocht door ‘onze’ haven.

Om 19.00 uur ging de Erasmusbrug voor ons open en werd koers gezet naar de Leuvehaven. Het Havenmuseum had voor ons een mooi plekje gereserveerd en op de kade stond de Zuid-Afrikaanse braai al klaar. Dat was lekker na zo’n tocht! Maar er is een tijd van kletsen en een tijd van dansen. Dus gingen de oranje zonnebrillen op en mochten de voetjes van de vloer. De Leuvehaven leek rustig, maar binnen in de Wylde Swan was een ware party aan de gang!


Kijk voor alle foto’s op onze nieuwe Facebook pagina.