Lezing Boskalis over Suezkanaal

Of het Suezkanaal (uit 1869) even verbreed, verdiept, en deels verdubbeld kon worden, dat was de opdracht van de Egyptische president Al-Sisi. Wel 37 kilometer Suezkanaal moest 24 meter diep en over een groot deel 147 meter breed worden. Over 35 kilometer moest er een tweede kanaal naast komen te liggen. Dat is 220 miljoen kubieke meter zand. Budget? Anderhalf miljard dollar. En ... oh ja, graag binnen een jaar klaar.

Wie vraag je als er gebaggerd moet worden? Juist, Nederlanders! Het is dus niet zo gek dat in het consortium dat het Suezkanaal heeft verdubbeld en verbreed Nederlanders zitten. Twee Nederlandse bedrijven zelfs: Boskalis en van Oord.

Boskalis gaat ons meenemen in dit huzarenstukje. Hoe pak je zoiets aan, wat heb je ervoor nodig? Kom luisteren naar dit boeiende verhaal!

Suezkanaal
Schepen tussen de noordelijke Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan moesten vroeger om het continent Afrika heenvaren, langs Kaap de Goede Hoop. Het Suezkanaal (Qanâ el Suweis), 193 km lang in Egypte is geopend in 1869. Het verbindt Port Said (Bûr Sa' îd) aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee. Het kanaal heeft geen sluizen omdat geen hoogteverschil overwonnen hoeft te worden omdat beide zeeën hetzelfde niveau hebben. Ieder jaar ondernemen ongeveer 15.000 schepen de elf tot zestien uur durende tocht door het Suezkanaal.

19.00 uur  Ontvangst op het EIC te Rozenburg, met koffie/thee/fris en een warme
                 versnapering (saucijzenbroodje of broodje frikandel)
19.45 uur  Aanvang programma.
Hoe lang het duurt? We hebben geen idee! Het is een uiterst boeiend verhaal en er is ruimte voor veel vragen... Maar om uiterlijk 22.00 uur moeten we echt weer op huis aan.

Educatief Informatie Centrum (EIC) op de Landtong Rozenburg
Noordzeeweg 6, Rozenburg
LET OP! Er is geen openbaar vervoer mogelijk naar deze locatie.
Dus kom met eigen auto. Parkeerruimte is er voldoende. Download hier de routebeschrijving naar het EIC.

Aanmelden
Inschrijven is mogelijk voor alle leden door eerst in te loggen via de website en daarna aanmelden via Agenda. De kosten bedragen 15 euro per persoon voor een lid of introducé.
Bedrijfsleden kunnen gratis deelnemen met 2 personen.

Nog geen lid van de Havenvereniging Rotterdam, maar wel geïnteresseerd in deze avond? Stuur dan een e-mail naar info@havenverenigingrotterdam.nl en meld u aan. De kosten zijn ook voor u € 15,- en dienen voorafgaand aan de lezing betaald te zijn. Wellicht is dit een mooie gelegenheid om eens kennis te maken met de activiteiten van de Rotterdamse havenfanclub.

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. is een internationale
dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. De onderneming levert wereldwijd creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta's. Bijvoorbeeld met de aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers.