Havenvereniging
Jong Havenvereniging
Alle berichten
Havenvereniging Rotterdam
  • Agenda
  • Vereniging
    • Bestuur
    • Organisatie
    • Media
    • Historie
  • Lidmaatschap
  • Jong
    • Bestuur
    • Jong Haventalent
    • Historie
    • Partners
  • Inloggen Leden
  • Zoek
  • Menu Menu

‘Ship recycling: werk aan de winkel’

Verslag van de Masterclass Extra

Dat er nog heel wat te verbeteren valt in de wereld van de ship recycling, was meteen duidelijk na het filmpje dat Arjen Uytendaal toonde. De directeur van Nederland Maritiem Land verzorgde op 20 juni, samen met Tom Peter Blankestijn van het bedrijf Sea2Cradle, de presentaties tijdens de Masterclass Extra. Helaas was de opkomst van dit event, waarvan de organisatie in handen lag van Jong Havenvereniging, het STC-NMU en de Havenvereniging Rotterdam, met zo’n dertig personen niet zo hoog als verwacht. Echter was de aanwezigheid van ex-Jakhals Sjoerd, als moderator, zeker een speciale bijkomstigheid.

De avond werd geopend door Erik Hietbrink, voorzitter van het College van Bestuur van de STC-Group. Hij vertelde de aanwezigen hoe de STC-Group in elkaar zit en dat er wereldwijd vestigingen actief zijn. Daarna gaf hij het presentatiestokje over aan Arjen Uytendaal, die vooral de markt van de ship recycling schetste. Uytendaal: ,,Eigenlijk kwam de recycling van schepen pas in 1998 op de agenda, vanwege een actie van Greenpeace in Rotterdam. Het moest milieuvriendelijker.’’ Inmiddels wordt zo’n 95 procent van een schip hergebruikt en valt de resterende zeven miljoen ton scrap steel wel mee, vertelt de directeur van Nederland Martitiem Land. ,,Maar met de bouw van steeds grotere schepen zal dit toenemen. 16 procent van de schepen wordt niet milieuvriendelijk gerecycled.’’

Het strand op
Dit hangt volgens Uytendaal samen met de grote verschillen in staalprijs in de wereld. Zo heeft China momenteel een goede staalprijs. Maar er zijn ook verschillende manieren om te recyclen. In Europa worden schepen vaak afgebroken in een droogdok. In China gebeurt dit aan de kade. In Turkije leggen ze een schip met de kop op een rots. In India kennen ze het principe van ‘beaching’, dus het schip op het strand varen. Deze manier was ook te zien in het filmpje dat Uytendaal toonde. Kranen zijn hierbij ver te zoeken en het transport gebeurt door de mens. Tot slot was er nog de optie om het schip op het strand achter te laten en de natuur zijn werk te laten doen.

Tom Peter Blankestijn gaf in zijn presentatie vooral praktijkvoorbeelden. Hierbij zette hij op een rijtje welke schadelijke stoffen er in een schip kunnen zitten en die bij verkeerde ontmanteling in de natuur terecht komen. Om dit te voorkomen moeten reders gefaseerd te werk gaan. Blankestijn: ,,Het begint met een zogenaamd ‘groen paspoort’, waarin alle schadelijke stoffen terug te vinden zijn. Daarna moet er een ship recycling plan worden gemaakt, de juiste werf worden gekozen en uiteindelijk moeten ze het hele plan monitoren.’’

Conventie
Volgens Blankestijn moet er wat gebeuren, om de wereld van de ship recycling te verbeteren. ,,Er liggen ook al wel concept verdragen, waarvan de conventie van Hong Kong (uit 2009, red.) de beste is. Maar dat wordt dan een compromis van 164 landen.’’ Ook Uytendaal had dit al aangekaart. ,,Vooral de reders in Noord-West Europa zijn bewuster bezig met op de juiste manier ontmantelen. Het is alleen lastig om regels op te stellen, want wat is ‘groen’ is en wat is veilig? Daar zijn veel verschillende meningen over en is het lastig voor landen om zich hierbij aan te sluiten. Daarnaast is het een voorwaarde dat de infrastructuur en het management systeem in een land op orde zijn. Tevens gaat een dergelijk project gepaard met standaarden en certificaten. Dit brengt uitdagingen voor scheepseigenaren met zich mee, want zij moeten weten welke schadelijke materialen in het schip zitten en dit al die jaren bijhouden.’’

Volgens hem is er al wel goed nieuws, want de Europese Unie (EU) is bezig aan een regulatie dat schepen onder de EU vlag, niet buiten de EU gesloopt mogen worden. Daarbij hoort een lijst van werven waar je als reder naartoe kan gaan als je het goed wilt doen. ,,Echter is de afweging altijd; geld of groen imago? Als een reder voor het geld kiest, is een schip zo omgevlagd. Desondanks is het een goede zaak dat er ontwikkelingen zijn.’’

Interessante links

Interessante links wellicht? Veel plezier op deze site :)

Pagina’s

  • Aanmelding Zomerborrel
  • Aaw, snap!
  • Account
  • Agenda
  • Bedrijfsregistratie
  • Bestuur
  • Bestuur
  • Bevestiging inschrijving Buitenlandreis
  • Contact
  • Dag van de Haven – Aanmelden
  • Dag van de Haven 2020 – De Livestream
  • Documenten ALV 2022
  • GDPR Consent Settings
  • Historie
  • Historie
  • Home nieuw concept
  • Homepage
  • Inloggen
  • Inschrijven leden
  • Inschrijven Varende Borrel 9 september
  • Ja ik wil op de gastenlijst van de Dag van de Haven!
  • JHV Linktree
  • Jong
  • Jong Haventalent
  • Jong Havenvereniging Registratie
  • Kalender
  • Lidmaatschap
  • Match Registratie
  • Media
  • Mijn reserveringen
  • Nieuws
  • Organisatie
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Reglement en Statuten
  • Schrijf je in voor de JHV Flitsborrel
  • Stream
  • Test Inschrijfformulier
  • Thank you!
  • Top Secret pagina
  • Uitloggen
  • Wachtwoord herstellen
  • Word Lid van Jong Havenvereniging!
  • Word Rotterdam Port Coach!

Categorieën

  • Algemeen
  • Havenvereniging
  • Jong Havenvereniging

Archief

  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • september 2021
  • mei 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maart 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • april 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • december 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • april 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • juni 2012
  • april 2012
© 2023 - Havenvereniging Rotterdam
  • Twitter
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
Scroll naar bovenzijde

Havenvereniging Rotterdam maakt gebruik van cookies.

Wij gebruiken géén tracking cookies. We gebruiken wel functionele cookies. Wil je meer weten, lees dan onze privacyverklaring.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen