Ready for take off!
Welkom in de delicatessenwinkel van de luchtvaart: Rotterdam The Hague Airport. Zoals de directeur van ‘Zestienhoven’ Roland Wondolleck ons ontving op een zonnige woensdagmiddag in september.
Een merkbaar ‘aardiger’ vliegveld waar op de 1e plaats Veiligheid en op de 2e plaats Veiligheid staat, kom Klantvriendelijkheid op 3!
Met alleen Europese verbindingen is ‘ons’ vliegveld complementair aan en niet concurrerend met Schiphol. Gezien de mondialisering van stad en regio speelt de luchthaven daar een noodzakelijke rol in.
Maar ook de sportvliegerij heeft hier de ruimte (maar geen onnodige frivoliteiten) en in de winter is dit de plek waar alle gipsvluchten aankomen, met daarbij het allerkleinste ziekenhuis van Nederland.
Na een inspirerende ontvangst, zonder sheets of plaatjes, gewoon een ijzersterk verhaal van iemand die al 30 jaar bij dit bedrijf werkt, worden we meegenomen door ‘stewardes’ Anita Wadman die ons vol enthousiasme over het platform meeneemt in de bus.
Zodra een Martinair vliegtuig landt, zie je onmiddellijk welke dienstverleners er aan komen. Zeker 20 mensen van 9 verschillende dienstverleners zorgen er voor dat zo’n toestel weer zo snel mogelijk kan vertrekken. Efficiency is cruciaal. Ze krijgen dan ook een boete als ze te laat zijn voor hun werkzaamheden.
Verder is het platform grotendeels leeg. “Dat is goed”, zegt Anita. Want in de lucht verdien je je geld. Niet aan de grond. Overigens genereert Zestienhoven werk voor zo’n 2.500 mensen. Daarvan zijn er 130 in dienst van RTHA. Oja, en nog 14 afgerichte roofvogels, voor als de CD met angstgeluiden niet meer werken. En dat alles om de de veiligste luchthaven van Nederland (en misschien wel Europa) te zijn.
Daarnaast herbergt Zestienhoven het kleinste ziekenhuis van Nederland. Passgiers met acute prbolemen mogen hier – ook ‘s nachts – landen, en in de winter natuurlijk de gipsvluchten: zo’n 1.600 wintersportpassagiers per jaar, beginnend vanaf 3 dagen na de Kerst. Allerlei vervoer staat dan klaar als zo’n gipsvlucht vol pechvogels landt: taxi’s naar huis, ambulance naar het ziekenhuis, de volgende vliegt door naar België of Maastricht, familie die de onfortuinlijke vakantiegangers ophalen.
Spannend blijft de Take-Off Experience, als we met de bus zo veel mogelijk vaart gaan maken op de startbaan.
Om binnen 3 minuten bij een luchtvaartramp aanwezig te kunnen zijn, is er ook een eigen brandweerkazerne met 3 ploegen die 24 uur op en dan 2 dagen af werken. Ze vertrekken niet van het vliegveld. Elke dag controleren ze het materiaal. Ook hier staan bij de diverse voertuigen de laarzen met broek erover klaar, om er in te springen zodra het nodig mocht zijn.
Al met al een erg leuke excursie om eens de andere kant te zien. Zó leuk, dat we in 2015 met de gepensioneerde leden er nog een bezoek zullen brengen.