Quick Port Scan weer succes!
40 deelnemers uit verschillende hoeken van het havenbedrijfsleven deden mee aan de jaarlijkse masterclass Quick Port Scan. Wederom was het een geslaagd evenement. Dit was mede te danken aan de enthousiaste sprekers en het mooie weer tijdens de afsluitende vaartocht.
Onze voorzitter Jan Bert Schutrops verzorgde met wethouder Langenberg de aftrap met een interview over het samenspel van haven en stad! Vervolgens werden diverse andere onderwerpen gepresenteerd over de haven nu en in de toekomst, procesindustrie, natte bulk, veiligheid, nautische dienstverleners en containers. In een paneldiscussie bespreken we innovatie, de arbeidsmarkt, bereikbaarheid en ondernemerschap. Uiteraard vindt de Quick Port Scan volgend jaar weer plaats; eind van het jaar weten we de datum.
Benieuwd naar het hele verslag? Lees dan verder ónder de foto van de deelnemers.
In een intensief middagprogramma kregen “nieuwelingen” in de Rotterdamse haven in vogelvlucht inzicht in de werkwijze en ontwikkelingen van de haven en industrie.
Als start van het programma werd Pex Langenberg, wethouder Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie, geïnterviewd door onze voorzitter Jan Bert Schutrops. De wethouder vertelt hoe belangrijk de haven en de stad voor elkaar zijn. Een leefbare stad is belangrijk voor de werknemers in de haven. Volgens de wethouder is zijn mooiste plek in Rotterdam, het nieuwe Centraal Station een prachtig voorbeeld van hoe Rotterdam mooie nieuwe ideeën realiseert. Onze wethouder is trots op de haven. Hij ziet veel toekomst in duurzame innovaties zoals biomassa LNG en het gebruik van restwarmte van de industrie.
Ronald Paul, Chief Operating Officer van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. vertelt over de uitdagingen voor de haven, nu en in de toekomst. Over een veranderende wereld waarin zekerheden niet mee bestaan. De raffinaderijen hebben het moeilijk, containerrederijen werken steeds meer samen, de bereikbaarheid van de haven blijft een uitdaging, milieu en duurzaamheid nog steeds belangrijk. Het Havenbedrijf zet daarom in op innovatieve nieuwe oplossingen. Informatievoorziening wordt steeds belangrijker om een bezoek van een schip aan de haven zo efficient mogelijk te laten verlopen. Het Havenbedrijf werkt samen met universiteiten en bedrijven om de concurrentie steeds een stap voor te blijven.
Bart Voet, General Manager van Shell Pernis vertelt over de procesindustrie. Shell is geen 0lie en gas bedrijf meer, maar een gas en olie bedrijf, stelt hij. Hij vertelt over de Prelude, een LNG-fabriek die in een schip is gebouwd. De fabriek maakt aardgas vloeibaar, zodat het per schip kan worden vervoerd. LNG kan onder andere worden gebruikt als schone brandstof voor schepen. In Qatar heeft Shell het PEARL project, waar gas wordt omgezet in schone brandstoffen zoals benzine en diesel. De fabriek is de grootste in zijn soort. Shell innoveert ook met Biofuels, brandstof uit hernieuwbare (landbouw)grondstoffen.
Na een korte pauze gaat Roland Pechtold, voormalig CEO van Nova Terminals in op de natte bulk sector. Op inspirerende wijze verhaalt hij over de energiebehoefte in de toekomst. De vraag naar olie en gas blijft. We gaan meer energie gebruiken en het aandeel schone energie neemt daarin enorm toe. Het winnen van olie en gas wordt echter steeds moeilijker, nieuwe technieken zijn nodig om aan de energievraag te blijven voldoen. De handel in onder andere kerosine en stookolie zal toenemen, daardoor zal de vraag naar op- en overslag van natte bulk blijven. Dat is geen reden om achterover te leunen. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op, denk bijvoorbeeld aan de steeds sneller wordende computers. Wie niet innoveert, staat stil.
Onno van Elswijk neemt ons mee in de boeiende wereld van de Douane. Hij laat zien hoe de Douane (onderdeel van de Belastingdienst) smokkel van goederen opspoort. Zij zien toe op het internationaal verkeer van goederen en de belasting die daarover moet worden betaald. Smokkelaars zijn inventief in het verzinnen van manieren om illegale goederen de haven van Rotterdam in- en uit te smokkelen. Het gaat dan illegale goederen zoals drugs en wapens, maar ook om het ontduiken van belasting op waardevolle goederen, zoals sigaretten en drank. De Douane doet dat met geavanceerde apparatuur, bijvoorbeeld de vaste en mobiele röntgenscanners en met speurhonden, maar vooral met veel kennis, zodat gecontroleerd wordt waarde pakkans het grootst is.
Daarna komt de nautische markt aan bod. In korte sessies van 10 minuten gaan we in kleine groepen in gesprek met Erik de Neef, CEO van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, Gerrit Peekstok, accountmanager van het Nederlands Loodswezen, Cees Willem Koorneef, hoofd Inspectie bij het Havenbedrijf Rotterdam en de heren Seth Hofs en Diede de Leeuw, teamchef en wijkagent van de Zeehavenpolitie. Er was zoveel interessants te vertellen en te vragen dat 10 minuten te weinig tijd was. Dat gaan we volgend jaar anders doen.
Vervolgens is het tijd voor een paneldiscussie. Onze voorzitter Jan Bert Schutrops gaat in gesprek met Ben Vree, CEO van APM Terminals Europe, Peter Goedvolk, directeur van Count Companies en Steven Lak, voorzitter van Deltalinqs. Zij spreken over de uitdagingen voor de haven, nu en in de toekomst. Innovatie blijkt een terugkerend thema, zonder vernieuwing staat alles stil. Ook het interesseren van jongeren voor een baan in de haven is een uitdaging. Er is een “mismatch” tussen de arbeidsmarkt en het aanbod onder jongeren; te weinig jongeren kiezen voor een opleiding waar de haven iets aan heeft. Volgens Steven Lak is er vooral behoefte aan goed opgeleide VMBO, MBO en HBO-ers. Ze zijn er wel, maar ze hebben de verkeerde opleiding. Volgens de panelleden moet het Havenbedrijf meer luisteren naar de bedrijven en meer sturen op de juiste opleidingen bij jongeren. Een haven alléén voor doorvoer van handel (uit bijvoorbeeld China) is niet genoeg, vinden de heren. De maakindustrie komt terug naar Europa, de haven van Rotterdam moet erop inzetten om hoogwaardige productie naar Rotterdam te halen. Ook de arbeidsverhoudingen veranderen. Het panel voorspelt dat vakbonden langzamerhand zullen verdwijnen, en dat de cao’s in de toekomst er anders uit gaan zien. In de tussentijd verwachten de panelleden dat discussies tussen werknemers en werkgevers zullen radicaliseren, wellicht met stakingen en demonstaties. De panelleden zijn het erover eens dat innovatie en ondernemerschap dé sleutel zijn voor een succesvolle Rotterdamse haven. En de grootste uitdaging? Congestie, files!
Onze laatste spreker is Albert Thissen, managing director van rederij Hapag-Lloyd Frankrijk. In zijn boeiende presentatie neemt hij ons mee in de wondere wereld van het containervervoer. Hij laat zien hoe containerschepen steeds groter en groter worden. Zo groot zelfs, dat deze niet alle havens meer binnen kunnen varen. Hier ligt een kans voor Rotterdam, omdat Rotterdam de allergrootste schepen zonder problemen kan ontvangen. Een interessante ontwikkeling is te zien in de wereldwijde containerstromen. Was vroeger de stroom van Azië naar de rest van de wereld het grootst, nu is het vervoer tussen de Aziatische landen het grootst. Containerrederijen werken steeds meer samen, zo vertelt de heer Thissen. Dat doen ze om efficiënter te kunnen werken en om nieuwe investeringen samen te kunnen dragen. Want, voor het opzetten van een nieuwe route is zo’n grote investering in nieuwe schepen nodig, dat een afzonderlijk bedrijf dat niet meer kan dragen.
We sluiten de geslaagde middag af met een diner aan boord van de “Nieuwe Maze”, aangeboden door het Havenbedrijf Rotterdam.