Op stap met Jong Haventalent Renee
Door: Renee Naaktgeboren
Jong ondernemen in de Rotterdamse haven? Welkom op RDM Rotterdam!
Onze haven is in beweging. Onderwerpen als energietransitie en digitalisering staan hoog op de agenda voor de komende jaren. We willen er iets mee, sterker nog, we móeten er iets mee….maar hoe gaan we deze uitdagingen aanpakken? Voor mij is het antwoord: door innovatie, ondernemerschap, talent en investering! Volgens velen komt dit precies samen bij één van de belangrijkste innovatiecentra van de Rotterdamse haven: RDM Rotterdam.
Ik besloot het eens met mijn eigen ogen te gaan bekijken en sprak met drie start-ups, gevestigd in het Innovation Dock op het terrein: Innoship Engineering, Genuin Engineering en Skel-Ex.
Mijn eerste indruk bij binnenkomst: Wauw! Hier wordt gewerkt aan onze toekomst! Het Innovation Dock is een gigantische hal, waarin zowel jonge ondernemers en start-ups als R&D locaties van grotere bedrijven als bijvoorbeeld IHC en Damen gevestigd zijn. Ik verwonder me over het grote aantal prototypes, glazen wanden beschreven met brainstormsessies en de ‘bij elkaar binnenloop’ cultuur.
Als eerste spreek ik over deze cultuur met Jan Scholtens, oprichter van Innoship Engineering.
Geen drones
“Juist door de onderlinge kruisbestuiving van kennis, wilde ik hier zitten. Mensen kijken vanuit verschillende disciplines naar een project, en dat maakt het zo succesvol. We helpen elkaar onderling en soms is dat juist door ‘de stomme vraag’ te stellen, al bestaat die eigenlijk niet. Het houdt je scherp en zorg ervoor dat je blijft innoveren.”
Jan werkt als scheepsbouwer aan de ontwikkeling van Aquabots. Expres wordt de naam ‘maritieme drones’ niet gebruikt, omdat mensen dan vaak denken dat hij gaat vliegen. En nee, een Aquabot is al helemaal niet te vergelijken met een modelbootje. Aquabots zijn kleine onbemande schepen met sensoren, die allerlei zaken kunnen meten in het water. De uitdaging is dat er gigantische accu’s in geplaatst worden, en dat het kleine bootje (vaak nog geen meter lang), de condities van de Maas moet kunnen trotseren.
Jan laat me vol trots het control center zien, wat in samenwerking met RH Marine is opgezet. Vanaf dit station kunnen de schepen in de testtank bestuurd worden, maar ook buiten op de Maas. “Bij gebrek aan regelgeving over Aquabots, is het nog niet toegestaan om zomaar de Maas op te gaan, maar ik hoop aan te kunnen tonen dat deze schepen absoluut veilig en controleerbaar zijn, om daarmee de regelgeving een boost te kunnen geven”, aldus Jan.
Monetair systeem
Vervolgens ontmoet ik Ming Chan, oprichter van Genuin Engineering. Ming vertelt me over zijn kijk op de samenleving. “Het liefst zou ik een wereld zonder een monetair systeem zien, waarin we allemaal onze passie kunnen volgen en niet gebonden zijn aan verplichtingen als ‘de huur betalen’.” Genuin Engineering werkt als een familie waarin alle werknemers zich thuis moeten voelen en hun passie moeten kunnen vervullen. “Mensen kunnen hier altijd eten, we hebben een huis en werknemers mogen hun eigen salaris bepalen”, aldus Ming.
Ming nam op 16 jarige leeftijd het Chinese restaurant van zijn vader over en transformeerde het tot een geautomatiseerde modern restaurant. Na 4 jaar stapte hij over naar CityGIS waarin hij, zonder enig diploma, software verbeteringen doorvoerde voor onder andere de politie. Twee jaar geleden besloot hij voor zichzelf te beginnen.
Ming omschrijft Genuin als ‘passionate problem solving’, waarmee klanten door middel van innovatieve software- en productontwikkeling worden geholpen. “Vaak krijgen we een vraag om een product te ontwikkelen, wat eigenlijk niet aansluit bij het echte probleem. Wij gaan dan juist met de gebruikers van het nieuwe product praten en meewerken om erachter te komen hoe we écht bij kunnen dragen aan een verbetering.” Genuin Engineeing is in 2 jaar tijd gegroeid naar 27 ‘familieleden’ met 2 flinke werkruimtes en een kavel in Innovation Dock en klanten als KPN en PostNL, en zoals het op mij overkomt, zal deze groei nog wel even aanhouden.
Ik vond het een erg inspirerend verhaal over ondernemerschap en het volgen van je passie.
Ook voor vrouwen?
Last but not least werd ik verwelkomd door het enthousiaste team van Skel-Ex. Direct werd ik in een harnas gehesen, het zogeheten ‘non powered upperbody exoskeleton’, en voelde mijn armen gewichtsloos. Wat het harnas doet? Door middel van bladveren worden de bovenarmspieren en schouder ontlast, wat boven het hoofd werken vergemakkelijkt en de kans op ergonomische blessures verlaagt. Het verschil met een hoop start-ups op RDM is dat Skel-Ex al een volledig werkend product heeft, wat in de industrie wordt gebruikt. Ik krijg de indruk dat hier de transitie naar een grown-up plaatsvindt. “We overwegen om planningssoftware te gaan gebruiken en hebben net een salarissysteem ingevoerd”, aldus Tim Huiskens van Skel-Ex, “het is interessant om in deze fase op de business kant te mogen focussen, hierin is veel vrijheid en kunnen we echt stappen maken.”
Sinds kort hebben ze ook een productielijn, waar aan het eind inmiddels 20 exoskeletten hangen in afwachting van transport naar de klant. “Ik probeer het assemblageproces nog soepeler te laten verlopen”, zegt Roel, verantwoordelijk voor de assemblage bij Skel-Ex. “Op het begin was het nog even wennen met voorraad goed afstemmen, de slimste volgorde bepalen etc, maar elke dag werken we weer sneller, dat geeft een kick.” En dat komt goed uit, want de orders lopen goed.
Ik word weer uit het exoskelet geholpen en ik zeg dat ik wel wat moeite had om mijn armen weer naar beneden te krijgen. “Dat kan goed kloppen”, lacht het team, “we hadden het exoskelet nog niet op een vrouw getest, maar dit staat wel op het programma, daarom waren we benieuwd hoe het zou vergaan.”
Nog nagenietend van alle leuke gesprekken, de passie en de interressante projecten stap ik weer in de auto. Ik voel een vorm van trots. Trots dat dit in onze haven plaatsvindt. Jongeren met deze instelling hebben we echt nodig voor de toekomst van de haven!
Wil je meer informatie over RDM Rotterdam? Kijk dan op www.rdmrotterdam.nl.