Havenvereniging
Jong Havenvereniging
Alle berichten
Havenvereniging Rotterdam
  • Agenda
  • Vereniging
    • Bestuur
    • Organisatie
    • Media
    • Historie
  • Lidmaatschap
  • Jong
    • Bestuur
    • Jong Haventalent
    • Historie
    • Partners
  • Inloggen Leden
  • Zoek
  • Menu Menu

Hoe Rotterdam droge voeten houdt

Mooi weer was het op 11 november 2015. Veel te warm voor de tijd van het jaar. Een mazzeltje voor onze gepensioneerde leden, die een bezoek brachten aan een Hollands icoon: de Maeslantkering.

Na de koffie en een gebakje was het tijd voor een bijzondere spreker, ingenieur Jan Van Oorschot.

In de tijd van de realisatie van de Maeslantkering was de heer van Oorschot directeur bij Van Hattum en Blankevoort en verantwoordelijk voor het bouwproject. De heer van Oorschot vertelt boeiend over het ontwerp en de bouw van de kering. Wie had gedacht dat er spoilers aan de onderkant van de enorme deuren zitten?

En wist u dat de deuren op z’n plaats worden gehouden door grote bolscharnieren die alleen door Škoda in Tsjechië gemaakt konden worden? De Maeslantkering is zo ontworpen dat deze maar zelden gesloten hoeft te worden. We waren er een paar keer heel dichtbij. In 2007 is de kering uit voorzorg en als oefening gesloten, maar eigenlijk was het niet nodig geweest. Toch gaat de kering elk jaar een keer dicht, om te testen of alles nog goed werkt. Als afsluiter onthult de heer van Oorschot een idee voor een nieuw sluizencomplex, waarmee Rotterdam en de wijde omgeving ook in de toekomst veilig zijn voor overstroming.

Na een broodje haalt de gids ons op voor een rondleiding. Ze vertelt bij de expositie in het keringhuis over onze strijd met het water. De reputatie van Nederlanders als beste waterbouwers ter wereld is niet zo vreemd, we vechten al honderden jaren tegen het water! Buiten gaat de rondleiding verder. We lopen langs de enorme armen, even groot als de Eiffeltoren, die de deuren op z’n plaats houden.

De deuren bekijken we ook. Het zijn eigenlijk drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Een computersysteem beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden. Dit gebeurt als de waterstand in Rotterdam boven de 3 meter NAP of in Dordrecht 2.90 meter boven NAP dreigt te komen. Als de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten. De kering is grotendeels mooi wit geverfd, het is pas geschilderd. Hoe ze dat doen? Nou gewoon, met rollers…

De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld. Op deze dag werd de kering om 16:30 uur voor het eerst gesloten. De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Na een boeiend bezoek keren we weer huiswaarts. Veilig, met droge voeten.

Interessante links

Interessante links wellicht? Veel plezier op deze site :)

Pagina’s

  • Aanmelding Zomerborrel
  • Aaw, snap!
  • Account
  • Agenda
  • Bedrijfsregistratie
  • Bestuur
  • Bestuur
  • Bevestiging inschrijving Buitenlandreis
  • Contact
  • Dag van de Haven – Aanmelden
  • Dag van de Haven 2020 – De Livestream
  • Documenten ALV 2022
  • GDPR Consent Settings
  • Historie
  • Historie
  • Home nieuw concept
  • Homepage
  • Inloggen
  • Inschrijven leden
  • Inschrijven Varende Borrel 9 september
  • Ja ik wil op de gastenlijst van de Dag van de Haven!
  • JHV Linktree
  • Jong
  • Jong Haventalent
  • Jong Havenvereniging Registratie
  • Kalender
  • Lidmaatschap
  • Match Registratie
  • Media
  • Mijn reserveringen
  • Nieuws
  • Organisatie
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Reglement en Statuten
  • Schrijf je in voor de JHV Flitsborrel
  • Stream
  • Test Inschrijfformulier
  • Thank you!
  • Top Secret pagina
  • Uitloggen
  • Wachtwoord herstellen
  • Word Lid van Jong Havenvereniging!
  • Word Rotterdam Port Coach!

Categorieën

  • Algemeen
  • Havenvereniging
  • Jong Havenvereniging

Archief

  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • september 2021
  • mei 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maart 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • april 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • december 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • april 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • juni 2012
  • april 2012
© 2023 - Havenvereniging Rotterdam
  • Twitter
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
Scroll naar bovenzijde

Havenvereniging Rotterdam maakt gebruik van cookies.

Wij gebruiken géén tracking cookies. We gebruiken wel functionele cookies. Wil je meer weten, lees dan onze privacyverklaring.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen