Hoe Rotterdam droge voeten houdt
Mooi weer was het op 11 november 2015. Veel te warm voor de tijd van het jaar. Een mazzeltje voor onze gepensioneerde leden, die een bezoek brachten aan een Hollands icoon: de Maeslantkering.
Na de koffie en een gebakje was het tijd voor een bijzondere spreker, ingenieur Jan Van Oorschot.
In de tijd van de realisatie van de Maeslantkering was de heer van Oorschot directeur bij Van Hattum en Blankevoort en verantwoordelijk voor het bouwproject. De heer van Oorschot vertelt boeiend over het ontwerp en de bouw van de kering. Wie had gedacht dat er spoilers aan de onderkant van de enorme deuren zitten?
En wist u dat de deuren op z’n plaats worden gehouden door grote bolscharnieren die alleen door Škoda in Tsjechië gemaakt konden worden? De Maeslantkering is zo ontworpen dat deze maar zelden gesloten hoeft te worden. We waren er een paar keer heel dichtbij. In 2007 is de kering uit voorzorg en als oefening gesloten, maar eigenlijk was het niet nodig geweest. Toch gaat de kering elk jaar een keer dicht, om te testen of alles nog goed werkt. Als afsluiter onthult de heer van Oorschot een idee voor een nieuw sluizencomplex, waarmee Rotterdam en de wijde omgeving ook in de toekomst veilig zijn voor overstroming.
Na een broodje haalt de gids ons op voor een rondleiding. Ze vertelt bij de expositie in het keringhuis over onze strijd met het water. De reputatie van Nederlanders als beste waterbouwers ter wereld is niet zo vreemd, we vechten al honderden jaren tegen het water! Buiten gaat de rondleiding verder. We lopen langs de enorme armen, even groot als de Eiffeltoren, die de deuren op z’n plaats houden.
De deuren bekijken we ook. Het zijn eigenlijk drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Een computersysteem beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden. Dit gebeurt als de waterstand in Rotterdam boven de 3 meter NAP of in Dordrecht 2.90 meter boven NAP dreigt te komen. Als de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten. De kering is grotendeels mooi wit geverfd, het is pas geschilderd. Hoe ze dat doen? Nou gewoon, met rollers…
De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld. Op deze dag werd de kering om 16:30 uur voor het eerst gesloten. De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Na een boeiend bezoek keren we weer huiswaarts. Veilig, met droge voeten.