VOLGEBOEKT! INSCHRIJVEN NIET MEER MOGELIJK.

Voor wie de excursie vorige keren heeft gemist: dit is uw laatste kans. Voor de gepensioneerde leden gaan we nog één keer mee achter de schermen. Een live take-off en een tour over het terrein met de bus.

Een kijkje achter de schermen van ons lokale doch internationale vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA), in de volksmond nog steeds bekend als Zestienhoven.

Rotterdam en luchtvaart zijn al meer dan een eeuw met elkaar verbonden. Al voor de opening van Rotterdams eerste luchthaven, het vliegveld Waalhaven, voerde Louis Blérotaan het eind van de 19e eeuw ballonvluchten uit boven het centrum van de stad.
In 1920 werd het vliegveld Waalhaven geopend. In de meidagen van 1940 werd daar hevig gevochten en het waren uiteindelijk de Nederlandse strijdkrachten die het vliegveld vernietigden om te voorkomen dat het complex in handen van de Duitsers zou vallen. Herbouw bleek niet mogelijk. Daarom werd het plan uit 1934 voor de bouw van een luchthaven in de polders ten noorden van de stad opnieuw uit de kast gehaald. In augustus 1955 werd toestemming gegeven voor de bouw van een Rotterdamse luchthaven in de kleinste van de twee polders, Zestienhoven.

In de afgelopen jaren is het aantal passagiers fors gestegen, met als gevolg: nieuwe bestemmingen, meer frequenties en de inzet van meer capaciteit op bepaalde routes. De luchthaven doet er alles aan om 'lawaaibakken' te weren en de inzet van moderne, geluids- en emissie-arme vliegtuigen te stimuleren. Intussen is sinds februari 2010 de naam veranderd in Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en zijn de shuttelverbindingen tussen de steden en het vliegveld verbeterd.

Woensdagmiddag 3februari zijn we welkom voor een erg leuk programma, inclusief 'opstijgen' vanaf de landingsbaan in de excursiebus.
13.00 uur  verzamelen bij informatiebalie. (ingang Arrivals)
13.15 uur  ontvangst met koffie/thee/frisdrank in zaal Gate ‘72
13.30-15.00 uur  presentatie over het vliegveld en exclusieve rondleiding*
                           achter de schermen door Anita Wadman (Marketing & Communicatie)
15.00-15.30 uur afsluiting in Grandcafé Horizon met koffie en thee.

* Tijdens de rondleiding maken we een rondrit over o.m. het platform, langs de hangaars, de traumahelicopter, het Jetcentre en de brandweerkazerne. Onderweg worden vele aspecten van de luchthaven toegelicht. O.m. het nachtregime, de geluidszone, de aanwijzing, economische belangen voor de regio, de veiligheidsmaatregelen etc.  Onderdeel van de tour is ook een spectaculaire rit over de start-landingsbaan.

Tips!

Iedereen moet officieel door de Douane. Vergeet daarom niet:
- identiteitsbewijs mee te nemen
- GEEN scherpe voorwerpen (schaar, zakmes etc) of vloeistoffen mee te nemen.

Het vliegveld is met openbaar vervoer goed bereikbaar: bus RET lijn 33 (vanaf CS) en airport shuttle lijn 50 (vanaf metro Meijersplein). De Havenvereniging regelt deze keer dus GEEN bus.

ï»¿Voor wie met de auto komt: RTHA is direct gelegen naast de A13 en er kan geparkeerd worden op P1 of P3 (Gratis, maar iets verder lopen). Dichterbij kost het parkeren € 10,).