Neem een kijkje in de wereld van de Douane, die sinds jaar en dag toeziet op het grensverkeer van goederen. Je vindt er alles over smokkel, grenzen en de rol die de Douane speelt in deze belastinggeschiedenis. Een geschiedenis waarin heel wat is afgesmokkeld en de meest vreemde smokkelobjecten en in beslaggenomen goederen te zien zijn.

Van Middeleeuwse tolheffing en accijnzen op eerste levensbehoeften zoals zout/brood/wijn, de 18e-eeuwse belasting op waaiers tot de recentere milieubelastingen. Hoe werden de belastingen berekend, geïnd en gecontroleerd?

Het museum biedt een chronologisch overzicht van de belastingen in Nederland. De relatie tussen belastingbetaler en overheid is in de loop der eeuwen vaak op de proef gesteld. Van accijnsoproeren bij het verhogen van de bieraccijns door het stedelijk bestuur tot de belastingoorlog tegen de Spanjaarden en de hertog van Alva. Zijn poging tot invoering van de tiende penning is de start van de 80-jarige oorlog geweest.

Kijk op belastingen
Waarom betalen we eigenlijk belasting? Omdat we zijn gaan samenleven, dat is het kortste antwoord. Rechtvaardigheid en vertrouwen spelen een belangrijke rol spelen in de bereidheid tot betalen. En wat vinden wij vandaag de dag van belastingen? Vertrouw uw mening hierover toe aan het Oor of ontwikkel het ideale belastingstelsel. Iedereen betaalt belasting en draagt daarmee bij aan voorzieningen die de samenleving ten goede komen, al eeuwen lang. 'De Fiscus eist, Gij betaalt en waar blijft het geld?' Zo luidde de titel van de samenvatting van de Miljoenennota uit 1950. Liggend onder het multimediale belastingplafond, komen de voorzieningen, die uit belastinggeld betaald zijn, aan u voorbij. Ook vind je in het museum inzicht in de meest recente inkomsten en uitgaven van de overheid.

We bezoeken ook de tijdelijke tentoonstelling ‘Woef! – een neus voor douanewerk’ over de speurhonden van de Douane in Nederland. Een expositie voor jong en oud met een hoge aaibaarheidsfactor! Al vanaf 1945 gebruikt de Douane speurhonden om de invoer van verboden goederen tegen te gaan. Dankzij het enorme reukvermogen van honden zijn speurhonden een ideaal en effectief hulpmiddel voor het douanewerk. Over vangsten, opleidingen en trainingen van het werken met speurhonden aan de landsgrenzen, in de havens en op Schiphol. Natuurlijk komt het item hondenbelasting ook aan de orde.

13:00-13:30 Aankomst bij het museum
                    Ontvangst in de Kuyper Salon met een kopje koffie of thee
13:30-14:30 Rondleiding (we verdelen ons over drie groepen)
14:30           Einde programma
                    Wie wil, kan het museum op eigen gelegenheid verder bekijken.

Inschrijven
We bezoeken het Belasting & Douane Museum niet alleen met de gepensioneerde leden.... Ook werkende leden, al dan niet met de kinderen, zijn van harte welkom! U kunt er op eigen gelegenheid naar toe.

Aanmelden via deze site door eerst in te loggen. Graag duidelijk aangeven of u - en/of uw introducé - gebruik maakt van een kortingskaart, zoals de museumkaart, de RotterdamPas, ICOM, Vrienden van het museum of een CJP. Let op: de museumkaart en dergelijke is per kaart voor maar één persoon geldig.
Leden van de Havenvereniging betalen per persoon € 11,- (met kortingskaart € 7,50)
De prijs voor een introducé is € 13,50 (of € 10,- met de kortingskaart).
Kinderen mogen gratis naar binnen (geef aan bij inschrijving als het om een kind gaat).

Belating & Douane Museum
Parklaan 14-16 Rotterdam