“Een hoog salaris zie ik niet als belangrijk argument om jongeren mee de haven in te trekken. Plezier hebben in je werk is veel belangrijker, en dat kan in de haven voor iedereen.” De 23-jarige Zekiye Yilmaz, werkzaam bij Evergreen, liet zich tijdens de finale van Jong Haventalent 2013 niet uit het veld slaan door de jury. Zij ziet een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd als havenambassadeur voor allochtone jongeren.

Zekiye“De meeste logistieke en havengerelateerde bedrijven zitten in en rond Rotterdam. Bij die bedrijven zijn veel vacatures, terwijl Rotterdam enorm veel jongeren heeft. Het lijkt me logisch dat we proberen die vacatures op te vullen met Rotterdammers en dat we niet in Groningen gaan zoeken”, verklaarde ze haar standpunt.

De drie sterke finalisten lieten tijdens de finale van Jong Haventalent 2013 flink van zich horen. Lisette van der Pijl, zelf actief gebruiker van sociale media, zette in op nut en noodzaak van de ‘haven 2.0’: sociale media inzetten om het verhaal van de haven een enorm bereik te geven. Finalist Mariëlla Priem zocht het in een iets andere hoek. Samenwerking tussen alle bedrijven en instellingen in de haven om jongeren aan de haven te binden, was de kern van haar boodschap.

De jury, onder voorzitterschap van Havenman van het Jaar 2012 Ard Jan Kooren, had het er maar zwaar mee. Het juryberaad, dat flink uit de planning liep, leverde uiteindelijk unaniem een winnaar op. “We hebben er als jury alle vertrouwen in dat Zekiye haar rol als ambassadeur uitstekend kan vervullen. Haar sterke mening steekt ze niet onder stoelen of banken, ze weet wat ze wil. Zij voldoet volgens ons uitstekend aan de twee belangrijkste eigenschappen van een Jong Haventalent: enthousiast en ambitieus, en daarnaast goed in staat om dat enthousiasme over te brengen”, zo verwoordde Ard-Jan Kooren de overwegingen van de jury.

Naast deze lovende woorden ontving Zekiye uit handen van wethouder Jeannette Baljeu een iPad mini waarmee zij het twitter- en facebookaccount van Jong Haventalent actief houdt. SS Rotterdam bood haar een overnachting en een vergaderarrangement aan. Jacob Bac, Jong Haventalent 2012, overhandigde bij het overdragen van de titel aan Zekiye een schitterende havenfoto.

Alle drie de finalisten hebben daarnaast een levenslang gratis lidmaatschap aangeboden gekregen van Jong Havenvereniging en Havenvereniging Rotterdam, initiatiefnemer van de verkiezing tot Jong Haventalent. Veel tijd om daarvan te genieten had Zekiye gisteren niet. “Ik moet morgenochtend heel vroeg weer aan het werk en dat gaat nu even voor. Maar bij de eerstvolgende gelegenheid gaan we het vieren”, beloofde het nieuwe Jong Haventalent.

finalisten jht12

Van links naar rechts: Jacob Bac (Jong Haventalent 2012), Zekiye Yilmaz (winnares), Mariëlle Priem (HR-adviseur ECT), Lisette van der Pijl (Port-Able) en Ard-Jan Kooren (CEO Kotug).