Hoe dichter bij Dordt....
Op 27 juni 2012 met de Breeveertien naar Dordrecht met de Havenvereniging Rotterdam.

Puntjurk Aad
Wij werden hartelijk ontvangen door eigenaar Aad Twigt en echtgenote met de overige bemanning. Bij vertrek was er koffie met overheerlijk appelgebak.
Aad Twigt, een zeer ervaren zeeman, doet naar eigen zeggen deze reis geen dienst als kapitein, maar als puntjurk. Zelf heb ik enkele jaren als bediende gevaren, dus ik wist wat hij hiermee bedoelde. Aan boord van schepen was dat vroeger de spotnaam voor hofmeester.

Over het water naar Dordt
Wij vertrokken vanaf de waternetsteiger Koningshaven. Via de Nieuwe Maas en de Noord voeren wij naar Dordrecht. Veel gezien onderweg zoals o.a. de renovatie van Feijenoord (de wijk dan), de Watertoren, de van Brienenoordbrug en de scheepswerven van Krimpen en Bolnes. Bij de scheepswerven lagen veel casco’s van binnenvaartschepen, die gebouwd waren in China en hier worden afgebouwd. Door de financiële crisis was hierbij een flinke achterstand opgelopen.

“Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt.”
Bij aankomst in Dordrecht werden wij ontvangen en rondgeleid door twee zeer ervaren gidsen. De een nog enthousiaster dan de ander. Wij hebben veel gehoord en gezien in anderhalf uur.
Natuurlijk werd de onvermijdelijke vraag aan de gidsen gesteld over de betekenis van het gezegde: “Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt.”
Nou voor één keer dan: Rond 1700 voeren de zeilschepen vanaf zee via Dordrecht naar o.a. Rotterdam. Een gedeelte van de lading moest ook in Dordrecht gelost worden i.v.m. bepaalde rechten. Door de soms lange zeiltijd (zoals weinig wind) en het oponthoud voordat de lading in Dordrecht gelost kon worden kon het gebeuren dat de lading ging bederven.
Dus hoe dichter bij Dordrecht hoe slechter met de lading.

Soep en wind
Na de rondleiding stond aan boord een lekkere lunch klaar. Vooral de heerlijke soep ging er wel in, want het was toch een beetje een gure dag.
Gelukkig was het op de terugreis beter weer. Inmiddels had onze puntjurk ook dienst gedaan in de vetloods en via walstroom de batterijen opgeladen. Konden wij ook eens zien hoe dat werkte.

Natuur, staal en accordeon
Op de terugweg voeren wij door de Rietbaan, een zijtak van de Noord met o.a. sloperijen van binnenvaartschepen. Tussen de Rietbaan en de Noord ligt de Sofiapolder. Dit natuurgebied wordt beter toegankelijk gemaakt en verder ontwikkeld.
Ook namen wij nog even een kijkje in de Strooppot, een afgedamd gedeelte van de Rietbaan. Hier lagen vele binnenvaartschepen.
Op de Noord voeren wij langs de staalfabriek in Alblasserdam. Hier wordt uit schroot weer staal gegoten. Als toegift voeren wij door de havens van Rotterdam met o.a. de Waalhaven en de Rijnhaven, waar wij zoals iedereen de 'ss Rotterdam' bewonderden vanaf het water.
De terugweg werd opgevrolijkt door Aad Twigt, die velen van ons met zijn accordeon weer aan een vroeger zeemansleven herinnerde.
Met dank aan de Havenvereniging en de bemanning van de Breeveertien kunnen wij terugkijken op een zeer geslaagde dag.

Aad Korzilius