Tot onze spijt is deze excursie volgeboekt!

No-show wordt niet op prijs gesteld.

Afmelden kunt u per e-mail of telefonisch op nummer 0181 - 29 60 30.

Op het uiterste puntje van de Maasvlakte in Rotterdam heeft Gate terminal de eerste Nederlandse LNG-importterminal gebouwd. De terminal heeft een initiële doorzetcapaciteit van 12 miljard m3 (bcm) per jaar en bestaat uit drie opslagtanks, twee aanlegsteigers en een omgeving waar LNG wordt hervergast.

De jaarlijkse doorvoercapaciteit kan in de toekomst uitgebreid worden naar 16 bcm. De terminal past binnen het Nederlandse en Europese energiebeleid, dat strategische diversificatie van de aanvoer van LNG, duurzaamheid, veiligheid en milieuvriendelijkheid als belangrijke uitgangspunten hanteert. N.V. Nederlandse Gasunie en Koninklijke Vopak N.V. zijn de initiatiefnemers en partners in Gate terminal.

Liquefied Natural Gas
LNG is aardgas dat bij atmosferische druk wordt afgekoeld tot circa -160°C waardoor het vloeibaar wordt. LNG staat niet onder druk, is geurloos, niet giftig en niet corrosief; het is alleen maar koud. LNG is uitsluitend brandbaar als het na verdamping in aanraking komt met een ontstekingsbron en de hoeveelheid gas in de lucht tussen de 5 en 15 procent ligt. De techniek om aardgas te koelen tot LNG werd in 1893 ontwikkeld in Duitsland, maar pas in 1941 werd de eerste commerciële LNG-installatie gebouwd. Sinds de jaren zestig speelt LNG een groeiende rol bij de energievoorziening in Europa, zowel voor bedrijven als consumenten. In Nederland is LNG relatief onbekend omdat ons land (dankzij 'Slochteren') in de eigen aardgasbehoefte kan voorzien.

13.15   Verzamelen bij metrostation Slinge
13:30   Bus vertrekt richting de Maasvlakte
14.30   Ontvangst met koffie/thee en registratie
14.45   Presentatie Gate terminal in het Experience Center
            door de heer ir. Paddy Hudig (civiel engineer)
15.30   Rondleiding over de terminal per bus
16.00   Afronding bezoek
16.30   Terug naar Slinge
17:30   Aankomst Slinge
Gate terminal B.V. is gevestigd op de Maasvlakteweg 991, 3199 LZ Rotterdam, havennummer 9880.

Deelname
Deze excursie is alleen bestemd voor de gepensioneerde leden. Leden betalen € 10,- per persoon. Legitimatie is verplicht. Vergeet niet uw ID-of rijbewijs ook mee te nemen!

Het maximum aantal is bereikt. NO-SHOW wordt niet op prijs gesteld. Afmelden kunt u zelfs tot het laatste moment - in verband met de wachtlijst - per mail: info@havenverenigingrotterdam.nl of telefonisch: 0181 - 29 60 30.

In verband met de veiligheid is het verboden om in de bus vlam- of vonk producerende voorwerpen te gebruiken zoals: lucifers, aanstekers, mobiele telefoon, camera’s, zaklampen etc