Omdat we op tijd vertrokken, konden we nog even via de Landtong Rozenburg. Sinds 13 maart ligt hier de nieuwe aanwinst van Heerema afgemeerd: de Aegir. En dat moesten we even zien.
De Aegir, een DCV. Geen lelijke eend, maar een Deepwater Construction Vessel. Simpeler, een kraanschip en pijpenlegger. Een kraan van 4.000 ton en 2 van 40 ton voor opbouw of afbraak van constructies in de offshore-industrie. Het schip gaat nog naar Huisman in de Wiltonhaven voor afbouw. Daar wordt het voorzien van pijpenleginstallaties, namelijk een J-lay en een R-lay, waarmee pijpen op een diepte van 3.500 meter gelegd kunnen worden.
Het schip ( 210 meter lang, 46,20 meter breed) biedt accommodatie aan maximaal 305 personen en heeft aan boord reddingsmiddelen voor 399 personen (volgens gegevens van de Heeremasite).
Zo, en toen door naar het land van de toekomst. Naar het informatiecentrum Futureland, over nieuwe wegen met als eerste op de Maasvlakte het Prinses Maximaviaduct. Bij Futureland worden we ontvangen door Hans Volkers die een presentatie geeft over de bouw. Waarbij uiteraard veel vragen voorzien worden van een juist antwoord.
In Futureland hangen foto’s die sinds 2008 elke 3 maanden worden aangevuld met de foto’s over de voortgang van het project, dat in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam wordt gebouwd door Puma. Een consortium van: Van Oord en Boskalis. Puma staat voor Project Uitbreiding Maasvlakte. APM heeft hierop aangehaakt. Het consortium, dat de terminal van APM bouwt heet Tiger.
Na de presentatie volgt een rondrit over de nieuwe 2e Maasvlakte. Hans belicht hier niet alleen de nieuwe routes, doorgang Yangtsehaven, maar ook de bedrijven in de omgeving.
Nadat het sluitgat van de 2e Maasvlakte gesloten was en de doorgraving met de Yangtsehaven nog niet gemaakt was, had men problemen met het restwater van de E.ON-centrale.
Hier werd een tijdelijke oplossing voor gevonden door een klein kanaaltje naar de Yangtsehaven aan te leggen, dat werd genoemd naar de bedenker. Het Kanaal van Gosseije. Inmiddels is deze noodoplossing weer over omdat de verbinding nu klaar is. Over enkele maanden wordt het schip met de kranen voor de nieuwe RWG- en APM-terminals verwacht. Ook een duidelijke uitleg over de nieuwe APM terminal, die nog verder wordt geautomatiseerd dan de bestaande terminals.
Foto: Havenbedrijf Rotterdam N.V. projectorganisatie Maasvlakte 2
Snelle jongens
De kranen gaan te snel voor de machinist, daarom worden in de toekomst de kranen vanuit een centrale post op de terminal bestuurd. De AGV’s (automatisch bestuurde voertuigen) krijgen een liftgedeelte waarmee de containers op een rek gezet kunnen worden bij de ASC (Automated Stacking Cranes - geautomatiseerde opslag kranen). De terminal start in 2014. De RWG terminal is een samenwerking van DP World (Dubai) en 4 rederijen: APL uit Singapore, Hyundai uit Zuid-Korea, MOL uit Japan en de Franse rederij CMA CGM.
Opgemerkte zaken
Enkele wetenswaardig heden, die ik heb opgetekend tijdens presentatie en rondrit.
Langs de Yangtsehaven, waar wij de nieuwe ingang konden zien, zagen wij o.a. Neste Oil (biodiesel) , IOI Loders Croklaan (palmolieraffinaderij) en aan het einde de Rhenus-terminal, die op de plaats van de DFDS-terminal(ro/ro) is gekomen.
Langs Lyondell (polypropyleen oxide en styrene monomer) reden wij langs de nieuwe E.ON-centrale (elektriciteit) naar de 2e Maasvlakte.
Bij het Prinses Maximaviaduct komt een groot rangeerterrein.
De dijk langs Maasvlakte 2 is 14 meter hoog, en de zee ervoor is 18 meter gedempt.
De harde zeewering (3 km) is verstevigd met stenen en een wering met betonstenen van 40 ton per stuk (22.000) en 7 miljoen ton kleinere stenen.
Om verstuiving te voorkomen is de dijk ingezaaid met gras (machinaal) en helmgras, waarvan elk plantje met de hand is geplant. De wortels van helmgras worden ca 8 tot 9 meter.
Om te zien hoe het zand zich zet, zijn in de dijk zogenaamde zandbakens geplaatst. Een stalen paal met voet, om de zetting te meten.
De hele randweg is ongeveer 11 km.
Wij vinden hier ook de nieuwe brandweerkazerne van de gezamenlijke brandweer. Deze was nodig omdat anders de aanrijdtijd naar de bedrijven op de 2e Maassvlakte te groot zou zijn.
Tot slot van de rondrit nog een uitzicht over de Maasmond en een korte uitleg over de MOT (Maasvlakte Olie Terminal), de Gateterminal, aanvoer en transport van LNG (Liquified Natural Gas) en de containerterminal Euromax van de ECT. Deze krijgt - als hij wordt doorgetrokken naar de 2e Maasvlakte - een kadelengte van 7 km.
We hebben Hans Volkers bedankt voor de leuke en leerzame uitleg. Na de rondrit genoten wij nog van een lekkere lunch, De vissoep was zelfs schoon op. Daarna nog een bezoek aan de tentoonstelling en om 14.30 uur heeft Bert Noordermeer van J.L. de Jong ons weer heelhuids afgeleverd aan de Slinge.
Aad Korzilius
Locatie
Scheepvaart en Transport College
Lloydstraat 300
Rotterdam Kaart niet beschikbaar
Nog geen lid?
Nog geen lid van de (Jong) Havenverening Rotterdam maar wil je graag eens kennismaken?