Wallstreet van de sierteeltsector!
Bezoek aan Flora Holland

Het was vroeg, maar zeer de moeite waard. Slinge om 05.45 uur. De metro rijdt dan nog niet. Maar gelukkig wel als wij vetrekken van Kralingse Zoom. Op naar Naaldwijk, alwaar we worden ontvangen in de Bloemenplaza door een echte Westlandse gids.

Zij bracht ons bij de eerste veilingklokken, waar er hier totaal acht van zijn. Deze veilingklokken zijn er namelijk voor de verschillende sectoren zoals bloemen algemeen, rozen of planten. Niet iedereen werkt direct bij de klok. De klok kan ook op het eigen kantoor bekeken worden en dan kan via internet worden gekocht. In totaal heeft het bedrijf in de vestigingen 40 klokken.

Flora Holland
De bloemenveiling is een gigantisch bedrijf met 5 vestigingen: Naaldwijk, Aalsmeer (de grootste), Rijnsburg, Bleiswijk en Eelde. Het is een coöperatieve vereniging met 5.000 leden die dus eigenaar zijn. De leden zijn verplicht om via de veiling hun waren aan te bieden. De veiling kan ook bemiddelen bij de verkoop. Er worden bloemen en planten aangevoerd door meer dan 7.700 bedrijven.

Het bedrijf heeft 4.060 medewerkers en er wordt ook met uitzendbureaus gewerkt. Drie daarvan hebben zelfs een vestiging in Naaldwijk. Maar er zijn nog meer gemakken. Zoals de kapper die er is gevestigd om de handelaren er goed verzorgd te laten bijlopen. Hij gaat al om 06.00 uur open, want dan is ook de eerste veiling. Gelukkig konden wij de tweede veiling meemaken, die om 07.10 uur begon.

De gids legde op een zeer duidelijke wijze de gang van zaken uit. Als je als deelnemer met de klok werkt, moet je wel snel kunnen reageren en op het juiste moment handelen. En goed opletten, want voor je het weet betaal je niet in centen, maar in euro’s….

Routing
De meeste partijen komen langs en worden getoond door een medewerker. Op de klok worden alle zaken aangegeven die betrekking hebben op de partij. Ook wordt aangegeven met een letter het betrouwbaarheidsgehalte aangegeven van de verkoper.
De goederen worden op karren door de gebouwen vervoerd, met daarop gehele of deelpartijen. De medewerker op de trekker haalt de goederen uit de koelcellen en brengt ze na de veiling weer naar de opslag van de klanten.
Naar de klok rijden de wagens over automatische banen. De medewerkers krijgen voice-over opdrachten. De aanvoer en afvoer van de klok wordt computergestuurd geregeld. Ook de volgorde van veilen.

Na de uitgebreide rondleiding met dank aan de gids, werden wij in de Bloemenplaza ontvangen met koffie en een broodje. Tijdens dit - voor de meesten toch nog vroege ontbijt - kregen wij een presentatie over het bedrijf door Christo van der Meer, die supply chain consultant is bij Flora Holland.
Ongeveer 70 procent van de bloemen, die hier worden aangevoerd komen uit West-Nederland. Maar veel bloemen komen tegenwoordig ook uit andere landen, zoals bijvoorbeeld rozen (witte en rode) uit Kenia en Ethiopië. Hier is de productie niet alleen goedkoper, maar door de hoogte van de gebieden en de warmte groeien ze beter en hebben een stevigere kwaliteit. Overigens komen de meer specifieke soorten gewoon nog uit het Westland.
Anjers (een akkerbouwgewas) komen uit Tunesië, Egypte, Spanje, Italië en zelfs uit Colombia (ca. 100 containers per jaar).

Modaliteiten
Nu worden de bloemen nog veel per vliegtuig vervoerd, maar Flora Holland heeft een afdeling projecten die het vervoer in geconditioneerde containers bevordert (lees koelcontainers met luchtvochtigheidbewaking). Deze containers kunnen vervolgens per schip of trein worden vervoerd. De langere reistijd hoeft dan geen probleem te zijn.

Flora Holland exporteert naar 60 landen: 60% bloemen en planten 85 procent. Meeste export gebeurt naar Duitsland, Engeland (weinig bloemenwinkels, maar meeste naar supermarkten), Frankrijk, Rusland, Italië en België. De export naar de zogenoemde Oostbloklanden is in opkomst.

Flora Holland heeft als doel om de kwekers in de best mogelijke verkooppositie te brengen tegen een minimum aan kosten, en ze organiseren aanvullende diensten. Natuurlijk worden de trends in de gaten gehouden en vinden er diverse ontwikkelingen plaats zoals containerisatie. Door de beheersing van koeltemperaturen is de koelketen te beheersen bij grotere afstanden. Verandering wijze van transport ten opzichte van het wegvervoer en luchtvracht, maar ook vervoer per trein en shortsea.

Gelegenheidsrozen
Een leuk voorbeeld dat we niet onopgemerkt willen laten is de internationale Vrouwendag (8 maart) in Rusland. Daar is het de gewoonte dat de dames 1 roos krijgen (dus niet zoals in Nederland meteen een heel boeket, dames !!). Dat betekent een grote uitvoer naar Rusland dus.

Kortom er gebeurt van alles bij de wereldmarktplaats voor bloemen en planten. Er werden veel vragen beantwoord. Allen bedankt voor weer een mooie en leerzame excursie. Vooral de Westlandse, Christo en niet in de laatste plaats Alex, die ons op deze vroege ochtend veilig en op tijd vervoerde (zoals wij gewend zijn) en zorgde voor bijgaande foto.

Aad Korzilius