Havenvereniging
Jong Havenvereniging
Alle berichten
Havenvereniging Rotterdam
  • Agenda
  • Vereniging
    • Bestuur
    • Organisatie
    • Hart voor de Haven
    • Historie
  • Lidmaatschap
  • Heijpapaplaat 2025
  • Jong
    • Bestuur
    • Agenda
    • Jong Haventalent
    • Historie
    • Partners
  • Inloggen Leden
  • Zoek
  • Menu Menu

Masterclass Customer Experience

Op 3 september organiseerde de Havenvereniging Rotterdam een inspirerende masterclass over Customer Experience (CX), exclusief voor marketing- en salesprofessionals uit de haven. We waren te gast bij het Scheepvaart en Transport College (STC), met dank aan Ramon van Hal en zijn collega’s voor de gastvrije ontvangst in de Waalhaven.

De container als metafoor
Ramon opende de bijeenkomst met een treffend voorbeeld: de container als hét gestandaardiseerde product in de supply chain. Iedereen – van cargadoor tot terminal, van freight forwarder tot rederij – werkt ermee. Juist doordat het product zo uniform is, is het lastig om je te onderscheiden met een unieke klantbeleving. Dat maakt CX extra interessant en relevant voor de logistieke sector.

Masterclass door Hans Molenaar
Daarna nam Hans Molenaar, oprichter en directeur van Beeckestijn Business School, ons mee in de wereld van Customer Experience. Hij legde de basisprincipes uit: wat CX is (en wat niet), hoe je het kunt meten en welke fases een organisatie doorloopt in de implementatie.

Met interactieve werkvormen – stellingen en vragen die in tweetallen werden besproken en teruggekoppeld – ontstond een levendige dynamiek in de groep. Hans illustreerde zijn verhaal met sprekende voorbeelden uit uiteenlopende sectoren, en liet zien hoe bedrijven CX inzetten om klanttevredenheid te verhogen, churn te verlagen en duurzame relaties te bouwen.

Een belangrijk inzicht was dat binnen de meeste bedrijven niemand écht verantwoordelijk is voor CX – en daardoor eigenlijk iedereen. Ownership en cultuur zijn bepalend om een klantgerichte aanpak te laten slagen. Dat maakt het uitdagend, maar ook veelbelovend: juist voor de marketeers en business developers in de zaal ligt hier een kans om het voortouw te nemen en CX structureel op de agenda te zetten.

Netwerkborrel met uitzicht op de Waalhaven
Na afloop werd er tijdens de borrel volop nagepraat. Met het schitterende uitzicht op de Waalhaven ontstonden goede gesprekken tussen een diverse groep deelnemers: professionals uit marketing, sales en business development. Het was waardevol om in dit verband ervaringen te delen en samen te sparren over de toekomst van klantbeleving in de haven.

Bedankt!
Wij bedanken alle deelnemers voor hun komst en actieve bijdrage. Een speciaal woord van dank aan Hans Molenaar voor zijn inspirerende bijdrage en aan het STC voor de gastvrijheid.

👉 Meer weten over opleidingen op het gebied van CX en marketing? Bezoek de website van Beeckestijn Business School.


Organisatie

  • Historie
  • Bestuur
  • Reglement & Statuten
  • Activiteiten
  • Inloggen website

Leden

  • Inschrijven
  • Inloggen leden

Meer informatie

  • Nieuws
  • Agenda
  • Vrienden
  • Contact

Contact

Postbus 54200
3008 JE Rotterdam

E Mail ons

KvK 40341231
NL45ABNA0252543033

© 2025 - Havenvereniging Rotterdam
Scroll naar bovenzijde

Havenvereniging Rotterdam maakt gebruik van cookies.

Wij gebruiken géén tracking cookies. We gebruiken wel functionele cookies. Wil je meer weten, lees dan onze privacyverklaring.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen